onsdag 22. januar 2014

Ei hytte her og ei hytte der...

Alle har nok en gang i livet samlet på noe. De fleste sparer på ting, men det har jeg sluttet med. Det tar oftest nemlig bare opp plass og samler støv. 


Så, hvis man ikke samler på ting - hva samler man på da? Opplevelser er en greie... Du kan samle på fjelltopper. Her hjemme i Norge er det for eksempel populært å samle på 2000 meters topper. Da har du 300 topper å ta av - eller 230 topper hvis du har andre krav til om toppen skal være selvstendig eller ikke. Hva med 8000 metere? De er det bare 14 av, så det høres jo enklere ut, ihvertfall hvis du har mye tid og penger til å bare være på ekspedisjon.

Noen samler på DNT hytter og jeg er en av dem. Hvorfor i all verden samle på hytter liksom?

Det startet for 3 år siden da jeg fikk en telefon fra ett nylig bekjentskap:

"Hei Elisabeth! Du vil ikke være med på skitur fra Finse en helg i vinter?"
"Jo, klart det..."

....og så begynte kverna å gå. For mine tynne trikkeskinneskisporski funker kanskje dårlig i ikkeeksisterende løyper i løssnø med relativt tung sekk? Jo... det kan funke, men anbefales ikke. Ok, jeg kjente ingen som kunne låne meg fjellski da jeg og mine asfaltvenninner ikke drev med den slags. Tja... får vel kjøpe da? Så, jeg dura inn i nærmeste sportsbutikk og gikk ut igjen med flunkende nytt fjellskiutstyr og diverse bekledning. For jeg digger jo å gå på ski i marka, så å gå på ski i fjellet kan jo ikke bli helt feil...

Så, da satt jeg der på toget på vei til Finse. Fersk og nysgjerrig. Det var bekmørkt da vi kom frem, så jeg ante igrunn ikke hva som var rundt meg. Dagen etter våkner jeg til de hviteste vidder så langt du kan se - og her skal jeg gå på ski! Oh my!!!!!

Min aller første hytte: Finsehytta

Vi er så tidlig på´n den første morgenen, så vi er de første som må lage spor. Jommen sa jeg smør - dette tar på! Etter 9 timer hvorav halvparten i uopptråkkede skispor, kommer vi frem til vår nye ubetjente hytte, Kjeldebu. 9 timer er lenge på ski med sekk på ryggen! Men for en fantastisk tur. Jeg spør meg selv: Hvorfor i all verden har jeg ikke gjort dette før???

Min jomfrutur på fjellet fra hytte til hytte gikk altså fra Finse - Kjeldebu - Krækkja - Haugastøl.

Krækkja er en betjent hytte. Og for en luksus å komme til dekket bord etter en hel dag på ski. En varm dusj er superbonus! Og dette er langt inn på vidda, langt fra bilvei og mobildekning! Herlig!!!

Jeg var frelst! Det var her jeg hørte om flere som samlet på DNT hytter. For hver hytte du besøker, skriver du deg inn i protokollen og vips så har du en hytte i samlingen. Det gjør deg ennå mer nysgjerrig på nye områder og nye hytter. Utfordringen er at DNT stadig kommer opp med nye hytter, så når du trodde du var ferdig med et området, må du nok ta turen tilbake på ny... men det er jo ikke så ille igrunn.

Det vil nok ta litt tid å få samlingen komplett. Per dags dato har DNT 490 hytter! Så vi snakker en livslang innhøsting... Jeg har på disse 3 årene fått 26 hytter, det vil si nesten 9 hytter per år, noe jeg selv er veldig fornøyd med. Fortsetter jeg i det tempoet, er jeg ferdig når jeg fyller 90 år! Så det skal godt gjøres å klare det... Noen år kan det blir flere hytter, mens andre år kan det hende det kun blir med en helgetur og 2 hytter innsamlet.

Men med en god påske eller en uke på sommeren, så klarer man en del hytter. Og bare i Oslo marka er det flust av hytter å ta av.
Hytte nr. 2: Kjeldebu, rett før mørket trenger på...

Mitt mål i første omgang er å få gullnøkkelen. Den får du når du har besøkt 100 hytter, og det er overkommelig. Nøkkelen passer til alle DNT sine hytter i hele landet.

Har du lyst til å bli hyttesamler du også, eller vil vite mer. Les mer om dette her.
Hytte nr. 3: Krækkja
 
Flere steder er det veldig godt skiltet, og oftest er løypene stikket med kvist.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar